روزهای پایانی بهمن 98 در حال گذر بود و بازار، خود را برای روزهای پر جنب و جوش پیش از بهار آماده می کرد. اما ناگهان مهمان شوم و ناخوانده ای از راه رسید و سایه سیاه خود را بر سر کسب و کارها افکند؛ ویروس کرونا، رونق بهارانه را از بازار گرفت و بسیاری از کسب و کار ها را در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار داد.
اکثر کسب و کارهای سنتی، به دلیل از دست دادن فروش خود، شیوع کرونا را به عنوان خط پایانی برای کسب و کار خود تصور کرده و از این بابت دل خوشی ندارند. اما این موضوع در مورد کسب و کارهای اینترنتی صادق نیست.
قرنطینه خانگی، تعطیلی کسب و کارهای سنتی و ممنوعیت اجتماعات، باعث شد تا اکثر مردم، به بیرون رفتن از منزل و خرید کردن به شیوه سنتی، تمایلی نشان ندهند. نتیجه این امر، تعطیلی بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خدماتی و تفریحی سنتی بود.
در همین حال، فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند دیجی کالا، اُکالا، و سرویس های خرید آنلاین، مانند اسنپ مارکت، روزهای اوج فروش خود را تجربه می کنند.
گویی شروع ویروس کرونا، باعث شد تا مردم برای حفظ امنیت خود و خانواده شان، بیشتر خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. افزایش تقاضای مردم برای خرید کردن به صورت اینترنتی، به حدی بود که باعث شد فروشگاه های بزرگ، به دلیل افزایش بی سابقه حجم سفارشات، نیروی کار تازه جذب کنند!
آیا می دانید کدام یک از کسب و کارها در دوران کرونا به سود رسیده اند؟
همان طور که گفته شد، پس از شیوع جهانی یا پاندمی ویروس کرونا، کسب و کارهای اینترنتی، رونق خاصی یافتند. در این قسمت به بررسی پرسودترین کسب و کارها در دوران شیوع کرونا می پردازیم.
فروشگاه های اینترنتی
بسیاری از مردم به دلیل حفظ سلامتی خود، از منزل خارج نمی شوند؛ اما همچنان به خرید مایحتاج خود نیاز دارند. از طرفی، تعطیلی فروشگاه های سنتی باعث شده است تا فروشگاه های اینترنتی، به عنوان بهترین گزینه برای تأمین نیازهای روزمره، در دوران قرنطینه خانگی و شیوع ویروس کرونا شناخته شوند.
فروشگاه های اینترنتی، در صورتی که بتوانند سفارشات را به سرعت ارسال کرده و خدمات مناسبی به مشتریان خود ارائه دهند، می توانند در این دوران، بسیار موفق و سودآور باشند.
سرویس های خرید آنلاین
موضوعی که در هنگام خرید مایحتاج روزانه و خوار و بار، اهمیت پیدا می کند، تحویل فوری سفارشات است. سرویس های خرید آنلاین، می توانند با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، نزدیک ترین سوپرمارکت را یافته و این امکان را برای آنان ایجاد می کنند تا با توجه به موجودی فروشگاه انتخابی، خرید خود را انجام دهند. سپس سفارشات ظرف مدت چند ساعت برای کاربران ارسال می شود.
متأسفانه سرویس های خرید آنلاین، در کشور ما، به خوبی شکل نگرفته و آنچنان که باید، به مشتریان خود سرویس دهی نمی کنند. مشتریان می توانند برای تحویل گرفتن اقلام غیر ضروری مانند گجت ها، اسباب بازی ها یا لباس، چند روز صبر کنند؛ اما برای تحویل گرفتن خوار و بار مصرفی روزانه چطور؟
از این رو می توان گفت، با توجه به افزایش تقاضای مردم و کمبود چنین سرویس هایی در محله های تهران و شهرستان ها، راه اندازی یک سرویس خرید آنلاین با تحویل فوری (تحویل فوری به معنی تحویل اجناس در مدت کمتر از یک ساعت است، و نه 24 ساعت!) می تواند کسب و کار اینترنتی سود آور و پر درآمد باشد.
فروشگاه های اینترنتی محصولات خانگی
نتایج تحقیقات نشان دهنده آن است که در دوران شیوع کرونا، فروش اینترنتی محصولات خانگی در فروشگاه های اشتراکی مانند با سلام، افزایش داشته است.
قرنطینه خانگی، بهترین فرصت برای هنرمندان، تولیدکنندگان و صنعتگرانی است که مایلند محصولات و آثار خود را به صورت اینترنتی، به فروش رسانده و در روزهای تعطیلی بازار، کسب درآمد نمایند.
سرویس های آنلاین تماشای فیلم و سریال
قرنطینه خانگی و تعطیلی طولانی مدت بازار، بسیاری از مردم را به سمت تماشای فیلم و سریال کشاند. تماشای فیلم، یکی از سرگرم کننده ترین راه ها، برای فارغ شدن از ناملایمات و گذراندن روزهای قرنطینه خانگی است.
تماشای فیلم و سریال، در سرویس های آنلاین، در دوران شیوع کرونا، محبوبیت زیادی پیدا کرد و ارائه دهندگان این سرویس ها، توانستند، مشتریان جدید بسیاری جذب کنند.
کاربران، با خرید اشتراک از این سرویس های آنلاین می توانند، بدون دانلود طولانی مدت و اشغال کردن فضای حافظه، فیلم و سریال های مورد علاقه خود را به صورت اینترنتی (استریم) تماشا کنند.
سرویس های برگزارکننده رویدادها و سمینارهای آنلاین
تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، و منع اجتماعات، چالش دیگری بود که باعث شد برگزاری اکثر کلاس های درس، جلسات، سمینارها و همایش ها لغو شود. اما خوشبختانه جایگزین اینترنتی برای آنها وجود داشت.
در دوران شیوع کرونا، سرویس های برگزارکننده رویداد ها و سمینارهای آنلاین، با افزایش تقاضا مواجه شدند و سود خوبی کسب کردند.
فروش محصولات بهداشتی و آرایشی
تقاضای مردم، برای خرید محصولات بهداشتی، مانند ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و شوینده، به قدری بالاست که نه تنها فروش اینترنتی این محصولات، بلکه فروش حضوری این محصولات نیز افزایش بی سابقه ای پیدا کرد.
متأسفانه منظره تجمع مردم در داروخانه ها برای خرید اقلام بهداشتی، یکی از متداول ترین صحنه ها در روزهای اولیه شیوع ویروس کووید 19 بود. هرچند، تب داغ خرید این محصولات (و به دنبال آن، افزایش عجیب قیمت برخی از این محصولات) تا حدی فروکش کرده است، اما تقاضای مردم برای خرید محصولات بهداشتی، به مراتب بیشتر از قبل است.
با توجه به این موضوع، می توان برای تأسیس فروشگاه اینترنتی در زمینه محصولات بهداشتی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده برنامه ریزی کرده و در کنار خدمت رسانی به مردم، سود خوبی را کسب نمود.
کدام مشاغل در دوران شیوع کرونا تغییری نکردند؟
در این دوران، کسب و کارهایی که به صورت دورکاری (freelancing) انجام می شدند، کمترین تغییرات را تجربه کردند.
متخصصانی که به صورت دورکاری در حوزه طراحی وب، طراحی گرافیک، تولید محتوا، برنامه نویسی، آموزش و تدریس آنلاین، مشاوره آنلاین و … فعالیت می کردند، با وجود رکود بازار، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.
چگونه می توان کسب و کارهای سنتی را احیا کرد؟
جمله بسیار تأثیرگذاری وجود دارد که به بیل گیتس، بنیان گذار مایکروسافت، منتسب است:
“اگر کسب و کار شما، اینترنتی نباشد، در بازار نیز دوام زیادی نخواهد داشت!”
این پیش بینی هوشمندانه در دوران شیوع ویروس کرونا، کاملا رنگ واقعیت به خود گرفته است. بسیاری از فروشگاه های سنتی و مراکز خدماتی تعطیل شده و به دلیل نداشتن فروش اینترنتی، در آستانه ورشکستگی هستند.
شاید بتوان گفت، راه اندازی سرویس دهی آنلاین، تنها راه نجات از ورشکستگی باشد. چرا که مشتریان سابق این مراکز و فروشگاه های سنتی، هم اکنون در حال جستجوی جایگزین های اینترنتی هستند.
البته این کار برای کسب و کارهایی مانند مراکز تهیه غذا، رستوران ها، کافی شاپ ها و قنادی ها، بسیار چالش برانگیز و دشوار خواهد بود. چرا که تهیه محصولات خوراکی، با دست، یکی از عواملی است که موجب عدم اعتماد مشتریان خواهد شد.
شاید به سختی بتوان مشتریان را متقاعد کرد که محصولات این مراکز، به صورت کاملا بهداشتی تهیه می شوند و خرید این محصولات، مشکلی را برای مشتریان ایجاد نخواهد کرد.
- پیشنهاد می شود، برای جلب اعتماد مشتریان، در درجه اول تهیه و بسته بندی محصولات به وسیله ماشین و بدون دخالت دست انجام شود.
- در مرحله بعد، با تصویر برداری از کارکنان، در حین تهیه محصولات، با حفظ رعایت اصول بهداشتی و انتشار این ویدئوها در فضای آنلاین، می توان اعتماد مشتریان را به دست آورد.
- و در پایان، ایجاد امکان سفارش اینترنتی و تحویل فوری محصولات، نیازی ضروری برای ادامه کسب و کار و فروش چنین مشاغلی است.
- برای بازاریابی و معرفی محصولات به مشتریان، می توان از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و بازاریابی در شبکه های اجتماعی (به صورت همزمان) بهره مند شد.
بدون دیدگاه